Burger of buitenpoorter

‘Gegroet! Ben je een burgerwees?’ zo klinkt de vraag van de vrouwe, verkleed en getooid in kledij van weleer, terwijl ze mijn jongste zoon onderzoekend aankijkt. Hij kijkt een beetje beduusd naar mij dus ik antwoord voor hem: ‘Nee, we zijn buitenpoorters.’ ‘Ah zo, nou, loopt u verder.’

Ik loop als toerist door de Mariënhof in Amersfoort, waar het burgerweeshuis zijn kamers open gesteld heeft in het kader van Open Monumentendag. Sinds ik een kleuter was, intrigeerden de donkere vertrekken en de hoge raampjes me mateloos. Welke ruimten bevonden zich achter de luiken? En wie woonden daar eeuwen geleden? Na vanmiddag heb ik een indruk: weeskinderen, van wie de ouders binnen de poorten woonden en belasting betaalden. Strozakken liggen in de slaapzaal op de grond, kinderen maken maliënkolders, spinnen wol, naaien of haken. De oude tijden herleven.

Vervolgens loop ik door het restaurant, met zijn prachtige zalen en hoge kerkramen. Wat nu een restaurant is, was vroeger een kerk, de kerk waar ik vanaf mijn kleutertijd naar toe ging. Het gebouw waar ik mijn schoenveters vastbond aan de ijzeren haken onder de bank, waar ik raampjes telde, wiebelde en pepermuntjes at. Maar waar ook alle verhalen uit de Bijbel tot leven kwamen, waar ik hoorde over Jezus, de Zoon van God en over Zijn dood en opstanding.

Nu schitteren alleen de hoge gekleurde ramen nog in de zon, net als toen,  en verwijzen naar een mysterieus eertijds. Terwijl ik herkenningspunten zoek, besef ik dat de basis van mijn geloof toen gelegd is, in dit kerkse restaurant, vastgebouwd aan het burgerweeshuis.

Straks zal nog eenmaal de vraag klinken: ‘Ben je burger van het hemelse huis of buitenpoorter?’

~ Ons burgerschap is echter in de hemel.’

Paulus in Filippenzen 3:20

Geef een reactie

