Groeien in groter worden

toon hermans

(Toon Hermans, 1984)

‘U hoeft me echt geen ‘lekker ventje’ meer te noemen!’ klinkt het verontwaardigd uit de mond van mijn elfjarige brugklasser. ‘Alle liefkozende woorden zijn kleinerend. ‘Mannetje’ is toch gewoon vernederend?’ Als ik vraag wat ik dan wel mag zeggen, blijft het heel lang stil. ‘Gewoon mijn naam.’

Wat kan het ingewikkeld zijn, als je de jongste bent en zo graag groot wil zijn. Als je hoofd maar door blijft gaan met denken en vragen en willen weten. Het is een zegen wanneer je hoogbegaafd bent, maar het kan ook best lastig zijn. Ook voor moeders. Omdat je gewoon niet alle lijntjes kunt volgen, alle verbanden ziet en alle antwoorden weet.

Maar meestal geniet ik van zijn kinderlijke wijsheid. ‘Weet u nog dat de dominee zondag ‘Yolo’ zei? You only live once…  je leeft maar één keer. Eigenlijk zit daar een hele diepe betekenis in, vindt u niet? Want als je maar één keer leeft, moet je wel de Heere vinden in die ene keer. En goed leven, zoals Hij dat wil.’

Als ik hem ’s avonds nog even onderstop, hoor ik een diepe zucht onder de dekens: ‘Volgens mij heeft mijn rug een massage nodig. Wilt u even kriebelen?’

Soms groot, soms klein. Heerlijke leeftijd, elf.

2 gedachtes over “Groeien in groter worden

Geef een reactie

