Waar ben jíj?

(afb. IJM)

Een gezellig knisperend haardvuurtje als decor voor een gesprek over gerechtigheid? Ik heb zo mijn twijfels of deze twee dingen samen kunnen gaan.

Ik ben bij een Openhaardsessie van International Justice Mission en spreker van de avond is Jim Martin, een bevlogen Amerikaanse auteur met een passie voor recht en vice-president bij IJM.  Hij vertelt dat het woord gerechtigheid meer dan 2200 keer voorkomt in de Bijbel. Gerechtigheid heeft Gods hart! Hoe zit dat bij ons? Zijn wij niet geneigd om voor onszelf een zo veilig mogelijk leventje te creëren? We zoeken veilige plekken om te wonen en isoleren ons zo op een bepaalde manier van de problemen die er in de wereld zijn. Maar deze manier van isolatie beperkt ook onze manier van Bijbellezen.

Wat doen we met de roep om gerechtigheid, als we ons niet willen verbinden met het onrecht in onze wereld? Als we liever in ons comfortabele wereldje willen blijven leven?

God nodigt jou en mij uit om uit onze comfortzone te stappen! Gerechtigheid heeft Zijn hart en Hij vraagt dit ook van ons. Dat mogen we reflecteren en laten zien in ons eigen leven.

En ja, dan moet je misschien uit je comfortzone stappen. Dan word je uitgedaagd om je te verbinden met onrecht, met moderne slavernij, met extreme armoede, met mensenhandel. Maar wanneer je dit omarmt, zul je groeien. Groeien in je vertrouwen in God!  Groeien in je gebedsrelatie, in je intieme geloofsrelatie met Hem.

Ga eens in de Bijbel spitten en ontdek deze God met Zijn enorme bewogenheid voor mensen die lijden onder onrecht. En ontdek Zijn verlangen dat jij Zijn handen en voeten mag zijn in situaties die om recht schreeuwen.

Temidden van al het onrecht, het ondraaglijke lijden klinkt soms de roep: ‘God! Waar bent U?’

God vraagt:  ‘Waar ben jíj?’

n.a.v Openhaardsessie IJM met Arjen ten Brinke en Jim Martin

Passie voor recht, Jim Martin, ISBN 9789033800139

‘U ziet het wel, want U aanschouwt de moeite en het verdriet, opdat men het in Uw hand geeft; op U verlaat de arme zich, U bent geweest een Helper van de wees.’ Psalm 10

‘Want zoals de aarde haar gewas voortbrengt, en zoals een tuin het daarin gezaaide doet opkomen, zo zal de Heere HEERE gerechtigheid doen opkomen en lof voor alle volken.’ Jesaja 61:11

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s