Samengesteld

(Afb. Leonie Bouwman)

‘Hé, ik heb een nieuw broertje! En het is een zusje!’

Een uitgelaten jochie van bijna vier vertelt over de geboorte van een baby in het gezin, een meisje dit keer.  Helemaal blij!

Het jochie is een halfbroertje van mijn eigen kinderen, en met elkaar waren ze blij met de gezinsuitbreiding in het gezin bij vader. Als vanzelf krijgen we een gesprek over halfbroertjes, halfzusjes, stiefbroertjes en stiefzusjes. Wat kunnen relaties ingewikkeld liggen, helemaal na een scheiding.

Ik denk even terug aan de ouderavond van twee weken geleden op de middelbare school van mijn kinderen, waar de methode ‘Be-loved’ werd toegelicht. Hoe spreken we als ouders over seksualiteit en wat biedt de school op dit gebied aan handvatten. Wat laten we als ouders zien van een gezonde omgang met elkaar, hoe ga je als vader en moeder met elkaar om? Hoe laat je zien dat je elkaar als man en vrouw respecteert en liefhebt?

Daar zaten we dan, samen op de ouderavond, gescheiden, maar toch voor altijd samen de ouders van…

Bij deze vragen voel ik de pijn van de gebrokenheid die er in ons gezin is. Gelukkig kan ik dit benoemen en bespreken met de kinderen en zijn er andere gezinnen om ons heen waar ze deze liefdevolle verhouding tussen man en vrouw wel kunnen zien.

Er is een gezegde, dat luidt: Om een kind op te voeden heb je een heel dorp nodig. Een heel dorp is dan wel weer veel, maar andere mensen zijn zeker nodig. Mensen uit de gemeente, uit de buurt en uit de familie. En kijk ik dan naar mijn gezinsleven, dan voel ik rijk gezegend.

blog n.a.v. bloghop met als thema ‘Gebrokenheid’

http://godisindestilte.blogspot.nl/2015/09/bloghop-oktober.html

3 gedachtes over “Samengesteld

  1. Hoi Anneminke,

    Dapper, hoe je er zo open over kunt praten. Helaas is er binnen mijn familie ook een gebroken gezin en daar heb je zo weleens je zorgen om. Mooi te lezen dat de omgeving daar ook in kan bijdragen en God blijft zorgen. Misschien juist wel daar het meest waar gebrokenheid zo wordt beleefd.

    Groetjes van Marit Kappe

  2. Anne-Minke,

    Je bent gezegend en door dat wat we meemaken zijn we wie we (kunnen) zijn…
    Mooi om blij te zijn en te kijken naar de dingen je hebt en nooit had willen missen.

    Liefs!

  3. Wat kan het confronterend zijn soms, die gebrokenheid is een openbare gebrokenheid, het is zichtbaar en duidelijk, vaak ook voor de kindjes zelf. Maar wat mooi, dat Hij gekomen is voor hen die gebroken van hart zijn. Hij kwam niet voor mensen die zichzelf en hun leven goed vinden, maar voor hen die een dokter nodig hebben.

    Heerlijk om te lezen dat je er om je gezin een liefdevolle muur gezet is van mensen, die allemaal een stukje van Hem in je gezin mogen brengen. Ieder op zijn eigen toon 😉

Geef een reactie

