Stiltewoorden

(Afb. Cees Trapman)

Terwijl het middaglicht boven de drukke winkelstraat langzaam uitdooft, wordt in de Sint Joriskerk de kaars ontstoken. In het eeuwenoude kerkgebouw begint de vesperdienst.

In dit huis ‘waar de stilte woont’ komen de prachtige koorklanken volledig tot zijn recht in koor- en beurtzang. Het is de vooravond voor Allerzielen en Allerheiligen, waarin we denken aan onze dierbaren die zijn overleden. Temidden van gedachten van afscheid en verdriet klinken de woorden van de voorganger: ‘Wie zijn dat daar in het wit, en waar komen ze vandaan? (…) Dat zijn degenen die uit de grote verschrikkingen gekomen zijn. Ze hebben hun kleren witgewassen met het bloed van het Lam.’ Door de openbaring aan Johannes wordt even een inkijk gegeven in de eeuwigheid, de heerlijkheid bij God. De plek waar geen honger en dorst is, geen rouw en geen pijn. De plek waar God alle tranen afwist.

Wat is het goed om na alle drukte van de dag stil te worden bij God. Om bewust stil te zijn voor Zijn aangezicht en al je gedachten bij Hem te brengen. Om dan te luisteren wat Hij te zeggen heeft en die woorden weer mee naar huis te nemen, de nieuwe week in. Zijn woorden geven een nieuw perspectief voor nu en voor de toekomst die wacht.

Nog klinkt het koorgezang door:

Christ be with me, Christ within me,
Christ behind me, Christ before me,
Christ beside me, Christ to win me,
Christ to comfort and restore me.
(Saint Patrick’s Breastplate.)

Beati quorum via integra est, qui ambulant in lege Domini.
Gelukkig wie de volmaakte weg gaan en leven naar de wet van de Heer.
(Motet, opus 38, nr. 3, Psalm 119:1 van Charles Villiers Stanford)

gezongen door Het St. Joris Kamerkoor

2 gedachtes over “Stiltewoorden

Geef een reactie

