Jezus in de psalmen

synagoge

(Synagoge aan het Singel, afb. W. Klok-van Dasselaar)

Staat het woord ‘Jezus’ niet in de psalmen? Verrast kijk ik op. Terwijl ik de psalmen met de paplepel heb ingegoten gekregen, bevatten ze kennelijk nog steeds nieuwe elementen.

Ik zit in een groots monumentaal Godshuis, waar zondag aan zondag de eeuwenoude psalmen klinken. Inderdaad, op hele noten en met orgelbegeleiding. Deze psalmen zijn eens gegeven aan het Joodse volk. Nu mogen wij in deze rijkdom delen en ‘de lofzang gaande houden,’ zoals zo mooi gezegd werd.

Bijzonder om in een paar regels voorgeschilderd te krijgen, dat rond deze oude kerk nog niet zo heel lang geleden ook twee synagogen stonden. Toen de Joodse gemeenschap in 1943 werd weggevoerd, bleven hun psalmen achter, de psalmen zonder het woord ‘Jezus,’ maar barstensvol verwijzingen naar de Verlosser.

Terwijl in mijn gezin met tieners vooral veel nieuwe gezangen klinken met Jezus voor en Jezus na, besef ik deze avond opnieuw de diepe rijkdom van psalmen die heenwijzen naar Hem die komt.

Deze Heiland verwachten we. Niet alleen in de tijd op weg naar Kerst, maar ook met het oog op de eeuwigheid. Kijk om je heen. Hij vergadert Zijn volk! Hij komt!

‘Op Sions berg sticht God Zijn heil’ge stede
Zij heeft Zijn hart, Hij houdt er open hof.’ Psalm 87:1

De Heer is mijn Herder!
Hem blijf ik gewijd!
‘k Zal immer verkeren
in ’t huis mijnes Heren:
zo kroont met haar zegen
Zijn liefde mij altoos.
Gezang 14: 5

N.a.v. 10-jarig bestaan Ondernemersplatform Christenen voor Israël in de Grote Kerk te Nijkerk
Met dr. Henk Vreekamp en Gerrit Christiaan de Gier

2 gedachtes over “Jezus in de psalmen

  1. Leuk om eens ergens anders iets over de Psalmen te lezen. Ik ben er niet echt mee opgegroeid, we zongen wel eens wat op de lagere school in de baptistenkerk. Als ‘evangelische’ merk ik een sterke behoefte aan de terugkeer naar Psalmen (ik schreef er al diverse keren over op mijn blog. En blijf dat waarschijnlijk ook doen 😉 )

Geef een reactie

