In de wacht staan

wachten

(Afb. Leonie Bouwman)

‘Maak jij tijd om te wachten?’ Terwijl ik de laatste hand leg aan een surprise voor één van de kinderen blijft deze vraag van binnen schuren. Ik las hem deze week op een site van de Dominicanen. Maak ik tijd om te wachten?

Tijd vrij maken is met een gezin en het dagelijkse werk al moeilijk genoeg. Tijd vrij maken om even met iemand rustig wat te drinken, bij te praten en mee te leven. Tijd vrij maken om met één van de kinderen even samen wat te ondernemen en zo één-op-één aandacht voor elkaar te hebben. Maar tijd vrij maken om te wachten?

Wachten hangt voor mij heel nauw samen met verwachten. En dan niet verwachten in de zin van ‘lijdelijk achterover gaan zitten en kijken wat er gebeurt,’ maar een actief uitkijken naar, vol hoop en zekerheid dat het wachten beloond wordt.

Is dit niet een bijzonder geschikte tijd om te gaan wachten? Om elke dag tijd apart te zetten om heel bewust te wachten, te verwachten? Om het werk neer te leggen en stil te zijn? Het is Advent, een tijd vol verwachting. Want dat Hij komt, is zeker. Maar maak jij ook tijd om te wachten?

Ik verwacht de HEERE, mijn ziel verwacht Hem
en ik hoop op Zijn woord.
Mijn ziel wacht op de Heere,
meer dan wachters op de morgen ,
wachters op de morgen.
Psalm 130: 5, 6

.

 

Geef een reactie

