Handtekening van herinnering

gras

(afb. Tineke Venhuizen)

‘Wat is de meest irritante eigenschap van mij?’ vraag ik aan de kinderen. Ze hoeven niet lang na te denken. ‘U bent zo verschrikkelijk koppig!’ ‘Ja, en zo streng over mobieltjes,’ roept één van de meiden. Het is even stil. ‘En u praat 90% van uw tijd over God.’

Die komt binnen, bij iedereen. ‘Zo hé, dat gaan we opschrijven!’ Op de hoek van de tafel hebben de kinderen een schrift neergelegd, waar alle domme, ludieke en opmerkelijke uitglijders genoteerd worden. ‘Als er dan nog es een gelegenheid komt, dan hebben we een grote voorraad waar we uit kunnen putten om iemand heerlijk voor schut te zetten.’

‘Mama praat bijna altijd over God en dat is irritant.’ ‘Voor wanneer schrijf je míjn uitspraken dan op?’ wil ik nog weten. ‘Stel, dat u nog eens gaat trouwen… In elk geval gaat u nog een keer sterven, dus.’

‘Oh, dat is hard!’ Iedereen moet lachen, maar tegelijkertijd is er een serieuze ondertoon. Want wat wil je dat ze over je gaan zeggen na je sterven? Ik moet denken aan een man, die onder elke mail een Engelse Bijbeltekst zet, als een soort van handtekening van God.

Welke handtekening laat ik na in mijn leven? Welke herinneringen zullen van mij blijven hangen?

‘Mama praat bijna altijd over God.’ Irritant of niet, ik vind het een hemels compliment.

5 gedachtes over “Handtekening van herinnering

  1. Het is zeker een compliment, mooi als je hart zo vol is!
    maar misschien ook in de gaten houden dat het je kinderen niet tegen gaat staan, ik weet niet hoe serieus ze zijn in het irritant vinden? Hopelijk wordt hun hart net zo vol als het jouwe!
    groetjes

Geef een reactie

