In het midden van de ring ben je het veiligst

12571229_871643979623137_1284185697_n (1)

‘In het midden van de ring ben je het veiligst!’ zo klinkt het vanaf het podium. ‘Zet je voeten stevig neer, zodat je je kunt afwenden en blijf ademen.’ Ik veer overeind: straks moet ik in de opgebouwde Arena de ring in! Deze woorden blijven haken.

In het midden van de ring ben je het veiligst! Maar veilig, waarvoor eigenlijk?

Ik ben op het jaarlijkse mannenevent van de 4eMusketier, waar nagedacht wordt over Nehemia. Nehemia vraagt zich af, hoe het met de oude stad Jeruzalem is, en krijgt een verdrietig antwoord. De muren zijn afgebroken en de poorten verbrand.
De vraag wordt opnieuw gesteld, nu iets persoonlijker: Hoe is het met onze stad, met jouw stad? Hoe is het met jouw gezin, je huwelijk, je relatie? Waar is er bloei? Waar is herstel nodig? Waar zitten gaten en scheuren, en waar ligt puin?

Neem een voorbeeld aan Nehemia. Hij huilt, dagenlang, van berouw. En hij vraagt om een nieuwe kans. ‘Laat ons vandaag slagen, in de Naam van Jezus.’

Hoe is het met jouw stad? Is je verdediging op orde? ‘Zet je voeten stevig neer, wend je af en blijf ademen,’ luidt het advies.

En ik? Ik mocht voor een paar minuten de ring in de Arena betreden, om iets te delen over mijn nieuwe boek ‘Hartlopen.’ Ik zet mijn voeten stevig neer en kijk naar al die mannen om me heen, ieder met zijn eigen verhaal, zijn eigen stad. En ik realiseer me, dat de beste plek voor je voeten de vaste Rots is, Jezus Zelf. Met Hem kun je de vijanden van je stad verslaan.

Hoe is het met jouw stad?

N.a.v. 4eM-event, met Henk Stoorvogel, Theo van de Heuvel en Wim Hoddenbagh

 

 

2 gedachtes over “In het midden van de ring ben je het veiligst

Geef een reactie

