Heerlijk thuis

gert van der vijver

(Afb. Gert van der Vijver)

Geconcentreerd giet de Zandkunstenaar zijn zand over de verlichte glazen plaat. Met een paar bewegingen ontstaat het gezicht van een jongen die in gesprek is met zijn vader. Hij eist zijn deel op en wil weg, de wereld in. De wereld van plezier, grenzeloosheid en genot.

Opnieuw strooit de Zandkunstenaar zijn zand. Wanneer de jongen niets meer heeft te geven, komt hij tot zichzelf. Hij zegt tot zichzelf: ‘Ik zal opstaan en naar mijn vader gaan en tegen hem zeggen: Vader, ik heb gezondigd.’

Met een paar vingerstreken tekent de Zandkunstenaar de jongen, aan het einde van zijn wereld. Wanneer zíjn wereld instort, trekt daar een andere wereld. Kijk naar het zandtafereel. Kijk goed! Daar staat de vader, zijn armen wijd uitgebreid! Hij wacht niet af maar rent zijn jongen tegemoet. Hij omarmt hem, trekt hem zijn wereld binnen. ‘Je bent nu thuis! Voorgoed thuis!’

En mijn tienermeisje? Ze huilt en straalt door elkaar. Ze ervaart het leven in twee werelden, de gebrokenheid en de leegte van haar wereldje en de heelheid bij God. Aangeraakt voelt ze zich door het zand, de beelden, de diepe woorden: Ik zal opstaan en naar mijn vader gaan.

‘Mam, zag u hoe met één veeg die jongen thuis kwam? Hoe die vader hem omarmde en hoe ontzettend blij die vader was? Dat bedoel ik nu!’

Dat moment, van die ene naar die andere wereld, in één veeg.

‘Ik zal opstaan.
Ik zal opstaan en naar mijn vader gaan en zeggen: Vader, ik heb gezondigd tegen de hemel en tegenover u.’

‘Voorwaar, Ik zeg u: wie het Koninkrijk van God niet ontvangt als een kind, zal het beslist niet binnengaan. ’ Jezus in Markus 10: 15

N.a.v de Vriendendienst in De Ark Nijkerk, ‘Leven in twee werelden.’
Met medewerking van ds. Bottenbley en Gert van der Vijver als Zandkunstenaar

 

5 gedachtes over “Heerlijk thuis

Geef een reactie

