Liefdevol luisteren

Dan zal ik zwaaien

(Afb. Corja Bekius, Dan zal ik zwaaien, 2009)

‘Zit nu niet steeds door elkaar heen te tetteren!’ hoor ik mezelf zeggen. ‘Geef iemand even de tijd om zijn verhaal af te maken.’ De avondmaaltijd is in ons gezin vaak een gelegenheid om bij te praten en de dag door te nemen. Iedereen praat en vertelt, over de blijde dingen en de verdrietige dingen. En dan blijkt dat luisteren vaak best moeilijk is.

Op de Women to Women-dag van Open Doors ging het afgelopen zaterdag ook over luisteren. Het verhaal van de Emmaüsgangers illustreert wat echt luisteren inhoudt. Kijk naar Jezus. Hij loopt met de twee verdrietige mannen mee en vraagt heel eenvoudig: ‘Waar praten jullie over?’ Wanneer ze verbaasd reageren met ‘Maar weet U dan niet wat er gebeurd is?’ vraagt Hij alleen maar: ‘Wat dan?’ En dan delen ze niet alleen de feiten, maar ook hun gevoelens.

Jezus luistert met Zijn hart. Hij kent de pijn achter de woorden, het onuitgesproken verdriet en geeft ruimte om de moeilijke dingen te benoemen. Hij wandelt zonder oordeel naast jou en mij. Hij wandelt mee, ook als ik soms denk dat Hij er niet bij is. Dan kan het zomaar zo zijn dat Hij via iemand anders aan mij vraagt: ‘Hoe is het nu met jou?’

Wat een zegen wanneer ik ervaar dat iemand me ziet, me accepteert zonder oordeel en oprecht geïnteresseerd is in mijn leven. Dat iemand luistert met zijn gevoel.

Leven en luisteren zoals Jezus: een aansporing voor vandaag.
Aan wie vraag jij vandaag: ‘Hoe is het nu met jou?’

‘Maak ons Heer, tot het levende bewijs
van Uw liefde die alles overstijgt
zodat door wat we doen
en door wie we zijn
U aan het licht komt
Maak ons het levende bewijs.’

http://www.eo.nl/geloven/videos/-mc-/g/-mg-/217/-ms-/videoclip-v4-nw-einde/

n.a.v de Women to Women-dag van Open Doors 2016 m.m.v. Nelie Schut

Geef een reactie

