Mislukte mensen

blogje mislukte mensen2

(afb. L. Bouwman)

‘Ja dáàg, daar ga ik echt niet zitten. Daar zitten altijd mislukte mensen!’ Hevig verontwaardigd reageert ze op een hele normale vraag. Ik heb boodschappen gedaan, maar kom er na het afrekenen achter dat ik wat vergeten ben. In de hal van de supermarkt staat een bankje. Een ideale plek om even te wachten. ‘Als jij hier even met de boodschappentas gaat zitten, ren ik nog even de winkel in om wat te pakken.’
Maar mijn dochter dacht er duidelijk anders over. ‘Mislukte mensen?’ vraag ik haar een beetje verbaasd. ‘Ja, u weet wel, mensen die niet helemaal goed zijn, of heel veel bier drinken.’

Er zit inderdaad elke dag een vriendelijk oud Turks baasje, die meestal behoorlijk in de war is. Hij is goedlachs, spreekt iedereen aan in zijn eigen onverstaanbare taaltje, maar mislukt?

Onder de koffie praten we er nog even over na. Wanneer ben je mislukt in ‘onze’ ogen? ‘Nou, soms kun je wel heel lelijk zijn, en dan vinden mensen je mislukt.’ ‘Of je hebt geen belangrijke baan, dan ben je ook best mislukt,’ vult de ander aan.

‘En in Gods ogen?’ Het blijft even stil.‘God kijkt naar iedereen op dezelfde manier. Met dezelfde ogen. En Hij kijkt gelukkig door de buitenkant heen. Naar je hart, toch?’

‘Dus voor God ben je nooit mislukt!’ klinkt het opgelucht.

Een ‘mislukte’ buitenverpakking herbergt misschien de mooiste ziel. Kijk vandaag eens met deze ogen naar de mensen om je heen en laat je verrassen!

4 gedachtes over “Mislukte mensen

  1. mooie blog! Inderdaad best moeilijk voor jong en oud om door de buitenlaag heen te kijken.
    Ik zeg tegen mijn kinderen ook wel eens: “je bent niets meer waard dan een ander, kijk verder dan je eerste indruk” Maar dat blijft lastig.

  2. Dat is inderdaad een heel fijne gedachte. Zeker voor opgroeiende kinderen die weleens durven twijfelen aan hun uiterlijk. Wat een fijn moment om dat te delen met je dochter.

Geef een reactie

