Moeders mooiste

roze-sneakers-bruid

(afb. Arma fotografie)

‘Ik wil later een trouwjurk waar ik me écht mooi in voel,’ verzucht één van de meiden. Ze paradeert een beetje ongemakkelijk met mijn oude trouwjurk die uit een weggestopte krat tevoorschijn is gehaald. ‘Sjonge, dat u hierin gelopen hebt!’ ‘Hallo, dat is inmiddels wel meer dan twintig jaar geleden. Toen was dat mooi,’ antwoord ik ter verdediging.

Maar wat is mooi eigenlijk, als dat zo wisselvallig is? Hoe verwarrend is het voor tienermeiden om mooi te moeten zijn wanneer je in deze tijd opgroeit. Veertigplussers lopen met slotjesbeugels, moeders doen aan figuurcorrecties, verven haren en doen hip, om maar aan een bepaald beeld van ‘mooi-zijn’ te voldoen.

Mijn stoere tiener, bepaald geen meisje-meisje, houdt absoluut niet van roze, van sieraden of make-up, maar van voetballen, saxofoon en sneakers. Maar mooi is ze zeker! Echte schoonheid zit van binnen. Wie je van binnen bent, dat straal je uit naar buiten. En dat is gelukkig niet gebonden aan een leeftijd of maatschappelijk beeld.

Dan kun je zelfs als veertigplusser nog te horen krijgen: ‘Je bent elke dag mooier!’

Je mag er zijn
Wie, ik?
Ja, jij. Je hoort er helemaal bij
Wie, ik?
Ja, jij. Had je zeker niet gedacht
Wie, ik?
Ja, jij. Je hoort er helemaal bij
Wie, ik?
Ja, jij!
(Herman Boon, Je mag er zijn)

4 gedachtes over “Moeders mooiste

Geef een reactie

