Genoeg aan een puntzak?

IMG_0852

(afb. Hannemarijn van Meerten)

Ik zit hoog op de tribune, midden in een prachtig bos naast de dierentuin van Amersfoort. Terwijl de regen gestaag valt en er links en rechts paraplu’s omhoog gaan, klinken van beneden de oude woorden van God. Over bidden, geven en ontvangen.

De voorganger haalt een voorbeeld aan. ‘Stel dat ik in mijn ene hand een enorme puntzak zou hebben met de allerlekkerste snoepjes, en in mijn andere hand een briefje van vijfhonderd euro. Wat zou je kiezen? Een kind dat geen verstand van geld zou hebben, zou ongetwijfeld voor de puntzak gaan.’ Lijken wij soms niet op zo’n kind? Wanneer we geen verstand van de Heilige Geest hebben, kiezen we ook zo vaak voor de puntzak. We bidden wel, maar niet voor de goede dingen. We willen voorspoed, verkering, werk, gezondheid… op zich geen verkeerde dingen. Maar God heeft iets veel beters voor ons, Zijn Heilige Geest.

Die Geest woont in ons. Hij leert ons om tot God te bidden als Vriend en Vader: ‘Abba, Vader.’ En met deze letters worden we aangespoord om ons gebed in te richten. Aanbidden, bedanken, belijden, aanroepen.

Terwijl ik onder de bomen in de regen zit, druppelen Gods woorden één voor één mijn hart binnen. ‘De genade van de Heere Jezus, en de liefde van God en de gemeenschap van de Heilige Geest zij met je.’ Met deze rijke woorden mag ik weer naar huis gaan, vol, gevuld, gevoed.
Niks geen puntzak, maar een overvloed aan zegen!

‘Als u die slecht bent, uw kinderen dus goede gaven weet te geven, hoeveel te meer zal de Hemelse Vader de Heilige Geest geven aan hen die tot Hem bidden?’
Jezus in Lukas 11:13

n.a.v. de Openluchtdienst Tweede Pinksterdag, met ds. P. Verhoef

2 gedachtes over “Genoeg aan een puntzak?

Geef een reactie

