Jij bent een engel!

Zaaier klein-annekebollebakker

(Anneke Bollebakker, de Zaaier)

‘Jij bent een engel,’ zei hij gisteren tegen de gemeente en dus tegen mij. ‘Een engel?’ Ik trek onwillekeurig een bedenkelijk gezicht. Er volgt meteen een toelichting: het Griekse woord voor ‘engel’ is ‘angelos’ en betekent ‘boodschapper.’ Bij het Pinksterfeest zijn helemaal geen engelen van pas gekomen, in tegenstelling tot het Kerstfeest en het Paasfeest. Met Pinksteren zet God mensen in om de Paasboodschap te verkondigen, mensen zoals jij en ik. Wij zijn dus boodschappers, engelen. Wat vertel ik dan eigenlijk in en met mijn dagelijkse leven?

Ik denk even terug aan de dag ervoor, waar ik een concert bijwoonde in een oude elektriciteitsfabriek in Den Haag. ‘Adam’s Lament’ van Arvo Pärt werd uitgevoerd. Hoe zou Adam zich gevoeld hebben toen hij gezondigd had en uit het Paradijs verdreven werd? Wanhopig, vertwijfeld, angstig, eenzaam, diep ongelukkig? Een diep aangrijpend stuk muziek, dat je ziel doorsnijdt en de zwaarte van de zonde laat voelen. Hoe ver gaan de gevolgen van één keus! Maar houdt het daarmee op? Gelukkig niet.

Het Evangelie gaat verder dan ‘Adam’s Lament.’ Het houdt niet op met Adams keus. God zoekt Adam weer op en maakt een nieuw begin! En dat mag ik doorvertellen en als boodschap meegeven aan de mensen op mijn levenspad.

Jij bent een engel. Wat is jouw boodschap vandaag?

‘Wees mijn verlangen, o Heer van mijn hart,
leer mij U kennen in vreugde en smart.
Laat mijn gedachten op U zijn gericht;
wakend of slapend, vervuld van Uw licht.’
Opwekking 520

N.a.v. ds. Russcher over Handelingen 2:37 en 38, 22 mei Grote Kerk Nijkerk

5 gedachtes over “Jij bent een engel!

  1. Ja goede blog weer: En hoe kunnen ze in hem geloven als ze niet over hem hebben gehoord? En hoe kunnen ze over hem horen als hij niet verkondigd wordt? 15 En hoe kan iemand verkondigen als hij niet is uitgezonden? Het is zoals geschreven staat: ‘Welkom zijn zij die goed nieuws verkondigen.’ (Uit Romeinen 10)

  2. Wat een mooi inzicht en een krachtige boodschap deel je met deze blog. Dank je wel. Laten we dan arbeiden in Zijn Koninkrijk! Boodschappers en weg voorbereider, zodat alles klaar is wanneer Hij komt!

Geef een reactie

