Natte voeten

13511567_967051896749011_1217207884_n

‘Moet ik door het water of onder het prikkeldraad door om in de kerk te komen?’ Weifelend sta ik buiten bij de ingang van de Joriskerk. Aan de ene kant ligt een bootje vol water waar ik door heen kan waden, en aan de andere kant verhindert een rol prikkeldraad een vrije toegang. Ik trek mijn schoenen uit en loop door het water naar binnen. Eenmaal binnen word ik gastvrij onthaald. Mijn voeten worden afgedroogd en ik krijg warme sokken!

Wat een binnenkomer bij de Vluchtelingendienst van afgelopen zaterdag. Het drukt je met de neus op de feiten. Miljoenen mensen die elke dag voor een keus staan: vluchten over het water, of blijven onder de doodsdreiging van honger of terreur. Miljoenen mensen. Miljoenen. Mensen.

Zie ik ze als mensen of als een probleem? Zie ik ze als mensen die geschapen zijn door God? Mensen die voor ons staan en aan ons vragen: ‘Mogen we even bij je schuilen?’

Wat doe ik? Doe ik wat Jezus zou doen? Tranen afwissen, troosten, rust bieden, hongerigen voeden en naakten kleden? De vraag die ik mee naar huis neem, is: Wat mag het mij kosten om Jezus aan hen te geven? Want is dat niet de bedoeling van mijn leven, om Hem te laten zien? In mij mogen ze Jezus ontmoeten. Dan ontvangen ze echt leven om dat zelf weer door te geven.

Aan wie laat jij vandaag Jezus zien?

Ons heeft de Heer met liefde neergeschreven
leesbaar voor mensen als Zijn erfenis.
Ons leven mag zich voluit laten lezen
herkenbaar als Zijn eigenhandig schrift.

Om woord voor woord Zijn liefde te vertalen,
dat blijft voor ons bestaan het doel, de zin.
Om mensen Zijn ontferming te herhalen
zijn wij gezonden, deze wereld in.
(Sytze de Vries)

N.a.v. de Vluchtelingendienst zaterdag 18 juni in de Joriskerk te Amersfoort met o.a. Henrieke Hommes, Elise Mannah, Gert-Jan Segers en Samer Younan, Stichting Gave en ZOA

 

Geef een reactie

