Strandkerk

Hemmeland - kopie

(Afb. Sound4Life)

Een stralende zon verklaart de verwachte code geel voor gek. Het is zondagochtend en ik ben in het mooie Hemmeland bij een openluchtdienst. Terwijl jong en oud aanschuift en een plekje vindt onder de open hemel, ervaar ik de symboliek van deze vorm van kerkdienst. Geen kerkmuren, geen belemmeringen, geen voorschriften, maar een plek bij God als thuis. ‘Welkom in Gods huis, welkom, welkom thuis,’ zo klinken de woorden van de samenzang uitnodigend tot iedereen.

Gods huis is geen gebouw, maar een levende gemeente. Een gemeente die bestaat uit mensen op slippers, pumps, of blote voeten, mensen met kostuums, korte broeken of natte pakken. Een gemeente op het strand, ieder met zijn eigen verhaal.

God kijkt gelukkig dwars door onze buitenkant en kleren heen. Hij kijkt naar mijn hart, en vraagt ook deze ochtend, wat het mij mag kosten om lid van Zijn lichaam te zijn. Durf ik mijn medemens in de ogen te kijken en zijn leed te zien? Durf ik mee te lijden? En doe ik wat in mijn vermogen ligt om dat lijden te verzachten?

Kijk vandaag eens iemand in de ogen. En doe iets vanuit je hart. En bedenk: ‘Alles wat jullie gedaan hebben voor één van de minsten van Mijn broeders of zusters, dat hebben jullie voor Mij gedaan.’
(Jezus in Mattheüs 25:40)

Gods Geest wil ons inspireren
zo verfrissend als de wind.
Als een bron wil zij ons voeden
die gemeenschap samenbindt.
(Mirjam Sloots, Ik geloof in God de Vader)

26 juni 2016, Openluchtdienst Hemmeland, ds. Sj. Visser, m.m.v. Sound4Life

Een gedachte over “Strandkerk

Geef een reactie

