Taalwonder

blog aannames.jpg

(afb. Compassion)

‘Welke taal sprak Adam eigenlijk, toen God hem schiep?’ vraagt één van de kinderen. Haast automatisch geef ik antwoord: ‘Ik denk Aramees.’ Waarop zoon-student gelijk reageert: ‘Dat is een aanname van u. Dat staat helemaal nergens.’
We praten er nog even over door, hoeveel aannames we eigenlijk hebben, en hoe die ons leven kleuren. Aannames over mensen en culturen, aarde en hemel, aannames die zorgen voor vooroordelen en hokjes.

Ik denk even terug aan ons bezoek aan de Grace Church op vaderdag. We hadden dat weekend een jonge vrouw uit de Oekraïne te logeren, en wilden graag samen naar een Engelstalige kerkdienst. Het overgrote deel van de bezoekers bestond uit Afrikanen. Een jongetje speelde met zijn bal op het podium, kinderen liepen heen en weer en baby’s lieten luidruchtig van zich horen. Vol aannames liet ik de dienst over me heen komen.
Totdat de dominee uit Ghana het woord nam en hét Woord verkondigde. Vanwege vaderdag stond God als Vader centraal, en wel in het bijzonder één eigenschap, nl. geduld. Gods geduld is niet te meten. Hij staat op de uitkijk om ons te verwelkomen, zoals in de gelijkenis van de verloren zoon. Ondanks onze oordelen, vooroordelen en aannames heet Hij ons liefdevol welkom.

Welke taal Adam sprak? Ik weet het niet. Wel heb ik geleerd, dat de taal van het hart culturen en verschillen overstijgt. Wanneer we Gods taal leren spreken en verstaan, de taal van Zijn liefde, verdwijnen aannames en scheidslijnen. Dan vind je elkaar, ondanks verschillen in huidskleur, achtergrond, taal of kerkverband. Wat een prachtig wonder!

 

Een gedachte over “Taalwonder

Geef een reactie

