Vrede en alle goeds

13872626_990185757768958_1060047266_n

‘Welkom in de ruimte van God,’ zo klinkt me tegemoet wanneer ik de stiltecentrum van het oude klooster binnenga. Ik kniel neer op een laag bankje en laat me vullen met rust en stilte. De schriftlezing is de lezing van de dag uit Mattheüs, over de schat in de akker. Vers voor vers leest de zachtmoedige zuster van Clarissen deze woorden van Jezus, herkauwt ze als het ware en geeft ze aan ons door.

We krijgen een stenen houder met een waxinelichtje in onze hand. Het lichtje staat symbool voor onze ziel: het geeft licht en het beweegt. Telkens opnieuw moeten we in verbinding blijven met het grote Licht van Jezus, Die onze ziel voedt en doorschijnt. Pas daarna kunnen we ons licht uitstralen naar de mensen om ons heen. Ik word me bewust van deze taak door mijn arm een wijde beweging te laten maken van links naar rechts. Aan alle mensen die God op mijn weg plaatst, door de loop van het leven, zowel thuis als in de vakantietijd, mag ik iets laten zien van dat wonderlijke genadelicht. En dat kan alleen wanneer ik me steeds weer laat verlichten door het Licht Zelf.

Dat korte meditatie-uurtje geeft rust en vrede. Het laat me ten volle weer beseffen dat ik het gelukkig allemaal niet zelf hoef te doen, maar dat God met me optrekt en door mij heen wil werken. We hebben Hem nodig en elkaar, om te kunnen leven met vreugde en verdriet.

Aansluitend voegen we ons bij de Vesperdienst, waar dezelfde lezing van de dag gelezen wordt. De zusters zingen de woorden van psalm 27: ‘De Heere is mijn licht en mijn heil.’ In koor zingen ze over dat ene verlangen van de dichter: dichtbij God te wonen, al de dagen van zijn leven.

En daarvoor hoeven we niet in een klooster te gaan. Dichtbij God te wonen kan gewoon op de plaats waar je bent, waar je woont of waar je naar op weg bent.

Vrede en alle goeds!

‘Eén ding heb ik van de Heere verlangd, dat zal ik zoeken:
Dat ik wonen mag in het huis van de Heere, al de dagen van mijn leven.’
David in psalm 27

Een gedachte over “Vrede en alle goeds

Geef een reactie

