Licht in de mist

 

shelter

Eenzaam staat de hoge lantaarnpaal op het donkere podium. Zacht straalt zijn licht de theaterzaal in. Zijn schijnsel verlicht het decor van ‘Lichtjes in de mist,’ waar Matthijn zijn nieuwe liedjes de zaal in zingt. Prachtige woorden die me raken en ontroeren.

Ik mijmer over mist en mystiek. Mist kan zoveel versluieren en onzichtbaar maken. Het kan je laten dolen en dwalen, terwijl je op zoek bent naar een baken, een lichtje, een straal van perspectief. Soms moet je oude, vertrouwde dingen loslaten en verder trekken naar iets nieuws.

Mijn studentenzoon kan er over meepraten. Na een geslaagd eerste studiejaar volgde een mistige maand, die uitmondde in een tussenjaar in de Shelter in Amsterdam. Temidden van al die duistere steegjes staat de Shelter als lichtje in de mist. Het is een ontmoetingsplek, waar het grote Licht centraal staat. Voor de gasten, maar zeker ook voor de medewerkers. Wanneer ik hem bezoek, treft mij het schilderij aan de muur met de woorden uit psalm 91. ‘He who dwells in the Shelter of the most High.’ En zachtjes maak ik de tekst af: ‘will abide in the shadow of the Almighty.’

Wanneer je mag wonen in de schuilplaats van de Allerhoogste, mag je overnachten in Zijn schaduw. Een schaduw is er alleen, wanneer er een lichtje is. Wat een troost is het, dat je je altijd uit mag strekken naar dat Licht! Zelfs in dichte mist is er altijd weer dat Lichtje. Altijd!

‘Onbereikbaar
dichtbij
mij’
Matthijn Buwalda in ‘Lichtjes in de mist’

N.a.v. Matthijn Buwalda, in theater Het Huis van Utrecht, 15 september 2016

Geef een reactie

