Takje van hoop

 

ark

(dooptekst 20 november 2016)

Slavernij in Nederland is een groeiend kwaad. Ik ben op een informatie-avond van de Muskathlon en er wordt een boekje open gedaan over mensonterende praktijken in Amsterdam. Ik hoor hoe vrouwen worden verhandeld, uitgebuit en kapotgemaakt. Wanneer ze bevrijd worden uit deze slavernij, blijkt dat ze geestelijk nog in boeien zitten. Ze zijn van hun identiteit ontdaan, voelen zich niks en willen dood. Pas wanneer ze hun identiteit in Christus vinden, zijn ze echt vrij.

Ik voel de last van deze vrouwen en het snijdt door mijn ziel. Bevrijden is strijden, strijden tegen onrecht, gevangen vrijmaken en boeien ontbinden. Maar wie ben ik?

Dit jaar heb ik me opnieuw toegewijd aan de strijd tegen onrecht. Ik maak tijd vrij om te bidden, te trainen, te schrijven en te hopen. Strijden is wandelend met God gehoorzamen aan Zijn stem, wat het ook kost. Makkelijk is het niet. Vaak heb ik geen zin, kom ik tijd te kort of voel ik me totaal niet geschikt.

Wat is het ontzettend bemoedigend om te horen dat ook iemand als de profeet Jeremia dit kent. Maar dat God hem op een krachtige manier herinnert aan Zijn almacht: God kende Jeremia al, voordat hij in de baarmoeder gevormd werd. En voordat hij geboren werd, had God hem al geheiligd. God zegt tegen hem en mij: ‘Vrees niet, Ik ben met je!’

Dan mag Jeremia van zichzelf afkijken en een amandeltakje zien, een takje van hoop. God zal Zijn Woord houden en uitvoeren! Hij waakt over Zijn Woord en zal daarmee mensen bevrijden.

God gebruikt mensen om Zijn Koninkrijk uit te breiden. Hij waakt over mij en over alles wat ik ga doen. Heerlijk bevrijdend zing ik de woorden mee: ‘I’m no longer a slave to fear, I am a child of God!’

‘From my mother’s womb,
You have chosen me
Love has called my name
I’ve been born again
Into your family

(Bethel Music)

N.a.v Muskathlonavond Veenendaal, Eugène Poppe over Jeremia 1

Een gedachte over “Takje van hoop

Geef een reactie

