Spiegelbeeld

imago-dei

(Imago Dei – naar het beeld van God)

‘In welke eeuw had je graag willen leven?’ Ik ben thee aan het zetten, en deze vraag staat op het Pickwicktheezakje. ‘In welke eeuw? Ik denk in de Gouden Eeuw in Amsterdam. Heerlijk over de grachten dwalen, langs de oude Patriciërshuizen en rijke geveltjespanden…’ ‘Ik zou in de tijd van Bach willen leven,’ zegt mijn Shelterzoon.
Mijn brugklasser hoeft geen moment na te denken: ‘Ik zou wel in de eerste eeuw willen leven. De eeuw dat Jezus geboren is. Het lijkt me zo ontzettend cool om Hem in het echt te zien. Gewoon hoe Hij eruit zag en hoe Hij sprak met de mensen.’

En zo ontstaat een gesprekje over Jezus zien en Hem laten zien. Hoe kunnen wij vandaag Jezus zien? ‘Je kunt Hem in de Bijbel zien.’ ‘Ja, maar ook in de natuur. Als we naar school fietsen, en de zon komt op boven de weilanden, dan is dat zó mooi!’
Uiteindelijk praten we over de vraag, hoe we zelf iets van Jezus kunnen laten zien. Als mensen met ons omgaan en met ons praten, zien ze dan iets van Jezus? We zijn Zijn kinderen en naar Zijn beeld geschapen. We zijn spiegels, die iets van Zijn grootheid en Zijn luister mogen weergeven. Als we Hem echt kennen en dicht bij Hem blijven, straalt Zijn genade door ons heen.

Wandel dan deze nieuwe dag met Jezus, met Zijn hand in jouw hand. Laat je zicht niet vertroebelen door de waan van de dag, de drukte op weg naar Kerst, de stress van werk wat nog af moet. Leef in de wetenschap dat je als kind van het Kerstkind al deelt in Zijn heerlijkheid. Wees een spiegel van hoop en licht, zodat je mensen die vandaag op je pad komen iets van Jezus zien.

‘Ik heb hun de heerlijkheid gegeven die U Mij gegeven hebt, opdat zij één zijn, zoals Wij één zijn; Ik in hen, en U in Mij, opdat zij volmaakt één zijn en opdat de wereld erkent dat U Mij gezonden hebt en hen liefgehad hebt, zoals U Mij hebt liefgehad.’
Jezus in Johannes 17:22-23

Geef een reactie

