Light Festival

light-festival

~Zie Jezus ~

Je kunt er bijna niet om heen wanneer je Amsterdam binnenkomt: het Light Festival. Waar je ook kijkt, bruist en sprankelt het licht over de oude stad. Ik moest hier aan denken, toen ik naar de sfeervolle Noorderkerk liep om het echte Light Festival te vieren. De komst van Jezus is immers het grote Licht, dat alle duisternis doet wijken, ook in Amsterdam.

Zie Jezus! Dat was het thema, de grote kerstboodschap. Ontroerend, hoe het grote samengaat met het kleine, het verhevene met het tere, de grote God met een gewone baby. Jesaja schreef in zijn tijd de verzuchting: ‘O, dat U de hemel zou openscheuren, dat U zou neerdalen…’ (hst 64). Met kerst komt Jezus naar jou en mij toe, precies op de plek waar ik ben. Hij kent mijn hart en weet precies wat ik nodig heb. Wanneer de wereld doordraait en het lijkt of dood en verderf het laatste woord hebben, mag ik zien op Jezus. En Jezus laat zich zien! Kijk goed om je heen, en zie hoe Hij gestalte krijgt in de mensen die je ontmoet. En wees zelf Zijn handen en voeten in het leven van elke dag.

Dan klinkt het indrukwekkende lied als een geloofsbelijdenis, waar het orgel zich voegt bij het projectkoor en alle aanwezigen:

God, U bent mijn God
en ik vertrouw op U en zal niet wankelen.
Vredevorst, vernieuw
een vaste geest binnen in mij,
die rust in U alleen.
(Opw. 717)

Kerstviering van Tot Heil des Volks, 16 december 2016
m.m.v. Gert Hutten, Ronald Koops, Peter van Essen, Bastiaan Stolk, projectkoor olv Henriëtte Broekman

3 gedachtes over “Light Festival

Geef een reactie

