Denken of danken

leonie-blog

(afb. Leonie Bouwman)

Gedachten zijn net kleine stemmetjes die in je hoofd opploppen. Soms roepen ze heel zachtjes, soms schreeuwen ze om aandacht. Ze kunnen je teneer drukken en verwarren, waardoor je je slecht of minderwaardig kunt voelen. Terwijl ik hierover nadenk, lees ik in de roman ‘Stille woorden’ van Elizabeth Musser het volgende citaat: ‘Als ik teveel nadenk, draait het uiteindelijk alleen maar om mij, mij, mij –  maar als ik dank, kan ik mijn ogen van mezelf en mijn fouten afwenden en ze op andere dingen richten, dingen groter dan mezelf.’

Danken in plaats van denken.

In het kader van een week bidden en vasten was er een korte dienst in de kerk, die in het teken stond van danken. Als opdracht kregen we allemaal twee minuten, om voor jezelf je dankpunten op te schrijven. Danken voor alle kleine dingen uit je dagelijkse leven, die inmiddels zo vanzelfsprekend zijn geworden. Danken voor de zegeningen van de grote God, die vanuit de hoge hemel op ons neerziet en ons kent.

Door te danken richt je je focus weer op de juiste dingen. We hebben ons voorgenomen om vanaf vandaag weer een ‘dankbaarheidsschriftje’ neer te leggen, waarin iedereen in huis zijn dankpunten op kan schrijven.

Danken in plaats van denken.
Doe je mee?

‘Want God, de Heere, is een zon en schild, de Heere zal genade en eer geven,
Hij zal het goede niet onthouden aan wie in oprechtheid zijn weg gaat.’
psalm 84:12

N.a.v. Bidden en vasten in De Ark, Nijkerk

2 gedachtes over “Denken of danken

Geef een reactie

