Eindeloos vertrouwen

ster

(Afb. Leonie Bouwman)

‘We voelen ons echt niet optimaal geliefd hoor, thuis.’ Zomaar een uitspraak van één van de tieners, die is blijven haken. Zomaar een uitspraak, die je liever niet hoort als moeder. Omdat het je zo genadeloos confronteert met je eigen falen, je fouten en tekorten. Met de gevolgen van het leven in een gebroken gezin. ‘Wij hebben er niet voor gekozen, om te leven met gescheiden ouders, maar we moeten er wel elke dag mee dealen. En daar balen we van,’ was de conclusie van de kids.

Met een hart vol tegenstrijdige gedachten en verdriet ging ik afgelopen zaterdagmiddag naar de Muskathlonbijeenkomst in Ede. Daar ging de Bijbel open bij Genesis 15, waar God tegen Abram zegt: ‘Wees niet bevreesd, Abram, Ik ben voor u een schild, uw loon zeer groot.’

Abram reageert zo heerlijk menselijk. Hij nodigt God uit in Zijn tent. ‘Maar zie dan, God, ik heb geen kind. Zie dan, God, kijk dan in mijn tent.’ Durf ik God ook in mijn tent te laten kijken, in mijn huis? ‘Zie dan God, mijn leven vol brokken, mijn kinderen vol afwijzing, mijn hart zo vol schuld…’

En ja, God ziet het. God ziet de binnenkant van mijn tent. Hij ziet het onrecht, in het klein en in het groot. Hij ziet mijn verdriet in kleine kring, maar ook al het verdriet in bredere kring, het onrecht, de extreme armoede, de mensenhandel, de uitbuiting van slachtoffers wereldwijd. Op onze schreeuw ‘Maar zie dan toch God!’ geeft Hij antwoord.

Hij leidt Abram van zijn eigen wereldje naar Zijn eigen grote wereld. Hij voert hem naar buiten, en laat hem naar het oneindige heelal kijken. ‘Kijk toch naar de hemel!’ Kijk omhoog! Kijk omhoog! Richt je hart op God! Hij is erbij. Hij laat niet los wat Zijn hand begonnen is.

‘Wees niet bang, Ik ben voor u een schild, uw loon zeer groot!’ En met deze belofte kan ik de nieuwe week beginnen. God is erbij!

Als een hert dat verlangt naar water
zo verlangt mijn ziel naar U.
U alleen kunt mijn hart vervullen
mijn aanbidding is voor U.
U alleen bent mijn Kracht, mijn Schild,
aan U alleen geef ik mij geheel.
U alleen kunt mijn hart vervullen,
mijn aanbidding is voor U.
(psalm 42, Opwekking 281)

n.a.v. Jan Stoorvogel op de Muskathlonmiddag, De Schuilplaats, Ede

8 gedachtes over “Eindeloos vertrouwen

    • Zeker waar! Met elkaar in gesprek blijven is zó belangrijk, ook al hoor je dan soms dingen die je liever niet hoort 🙂 Maar door echt naar ze te luisteren, voelen ze zich gekend. En vandaar uit kun je weer vooruit. Met elkaar en met God!

  1. Naast de pijn van de confrontatie past ook een compliment wat pubers nog niet kunnen geven, maar ik als lezer wel. Juist door ze de ruimte te geven dit te zeggen, doe je het als moeder heel goed. Misschien is het ook goed ze te zeggen dat jij het ook zo graag anders had gewild en excuses te maken waar nodig. Maar ik heb het gevoel dat je zoiets al hebt gedaan…Wens je Zijn zegen toe.

  2. Confronterend die uitspraken het. Wat een levenslessen krijgen je kinderen wel mee. Dat zie ik ook bij mijn kinderen. Van lijden en tegenslag leren we veel. De kinderen zien de gebrokenheid, ze voelen gemis. Wat heerlijk dat je mag doorverwijzen naar de vervulling, naar volmaaktheid. Op aarde zal je het nooit vinden al lijkt het zo mooi…

    • Inderdaad confronterend, maar ook heel spiegelend en leerzaam, Petrina! Dwars door de gebrokenheid heen is er ook ruimte voor God. Juist de gebrokenheid houdt ons heel afhankelijk van Hem. En dat ervaren de kinderen ook. Hij is erbij, ook in de moeilijke en verdrietige momenten!

Geef een reactie

