Containerkerk

 

IMAG2571

‘Oei, is dit nou de kerk?’ We kijken elkaar een beetje bedremmeld aan. Het lijkt meer op een soort container met een puntdakje. We kijken nog eens naar het adres, maar dit is toch echt de kerk waar we op internet naar gekeken hebben. We zijn een lang weekend in Normandië en omdat het Pasen is wilden we toch graag naar de kerkdienst. Midden op het industrieterrein van Cherbourg staat dit onooglijke gebouwtje.

Na wat wikken en wegen gaan we toch maar naar binnen. En wat een grote verrassing! De gemeente bestaat uit zo’n 35 mensen, met allemaal verschillende nationaliteiten, die ons allerhartelijkst welkom heten. We krijgen van iedereen twee zoenen, een mooie zitplaats en een tolk. De aloude Paasboodschap wordt met vuur verkondigd: Wat betekent de opstanding van Jezus voor mij? En nee, we zingen geen psalmen op hele noten. Maar de liederen worden begeleid op een cello, een gitaar en een piano. Ze hebben wel dezelfde inhoud: Mon Redempteur vit! Mijn Verlosser leeft! Tijdens de dienst wordt ook Avondmaal gevierd. Er is een eenheid die alle talen en volken overstijgt. We voelen ons deelgenoot van het grote gezin van God.

Aan deze ervaring moest ik gisteravond in de kerk denken, toen de dienst ging over een vraag uit de catechismus: Wat geloof ik van de kerk? Het is onzichtbaar, wat een kerk tot een kerk maakt. Dat Jezus er is, is het kenmerkende van een kerk, het wezenlijke. Hij vergadert! Hij vergadert Zijn kerk door Zijn Woord en Geest. En dat Woord van God is voor iedereen. Dat is niet voor één bepaalde taal of één bepaalde leeftijd.

In die kleine containerkerk in Cherbourg mochten we dat wonder ervaren. Dat Gods Woord niet gebonden is, maar over landsgrenzen en taalbarrières heen harten raakt en samenvoegt door de eenheid van het ware geloof.

Luister naar Zijn stem en volg Hem. Dan ben je lid van dat grote gezin van God en mag je delen in Zijn verlossing en eeuwig leven!

 

Advertenties

4 gedachtes over “Containerkerk

  1. Prachtige ervaringen zijn dat toch. Het doet je inderdaad weer eens beseffen dat Gods liefde alle grenzen overstijgt en dat waar we ook zijn, we overal broers en zussen hebben die van elkaar kunnen houden.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s